Hur funkar ICAs Orderportal?

ICAs Orderportal ska effektivisera hanteringen av det lokala utbudet i ICA-butikerna. Lösningen möjliggör affärer med samtliga ICA-butiker i regionen och är helt kostnadsfri. Med hjälp av orderportalen lägger du som leverantör enkelt och smidigt upp bilder och information om företaget samt produkterna ni erbjuder. Butiker i din närhet kan sedan söka upp dig som leverantör i sitt ordinarie beställningssystem. Du avgör sedan om du vill/kan leverera till butiken. För de butiker du godkänt hanteras sedan order och bekräftelser via Orderportalen.

Vilka fördelar finns det med ICAs orderportal?

  1. Du som leverantör har möjlighet att sälja dina produkter till ett större antal ICA-butiker via Orderportalen.
  2. Du sköter både ordermottagning och bekräftelser via Orderportalen.
  3. Det blir enklare för butiker att hitta dig som leverantör. Lösningen är kopplad till ICA-butikernas ordinarie beställningssystem.

Vilka kriterier gäller för att få delta?

  • Du producerar produkter småskaligt
  • Huvudråvara har svenskt ursprung, där det finns ett svenskt alternativ.
  • Dina produkter upplevs lokala hos konsumenter i er geografiska närhet.
  • Du måste alltid vara godkänd i Leverantörsportalen (http://levportalen.ica.se/) eller godkänd av ICA-kvalitet.
  • Omsättningstak (mkr) ost 5,mejeri 50,bröd 40, kött, fisk fågel 20 och övriga områden 10

Hur registrerar jag mitt företag?

  1. Öppna webbläsaren och skriv in https://lokalorderportal.ica.se
  2. Klicka på knappen ”Ansök nu” och fyll i de uppgifter som efterfrågas.
  3. Godkännande kommer till angiven mailadress tillsammans med en länk som du klickar på för att välja lösenord till portalen.
  4. Därefter kan du lägga upp bilder och information om produkterna

Frågor eller funderingar? Maila orderportal@ica.se